19 August 2010

Globalisering

Is toch wel straf, je zit hier aan de andere kant van de wereld en in de supermarkt vind je vaak dezelfde merken terug als in Belgie. Ze hebben hier ook choco van Nutella, waspoeder van Omo, kuisproducten van Ajax, Doritos van Smith's, Heinz ketchup, Nesquik van Nestlé,... Zelfs Aldi-winkels zijn er hier ook. Ik kan hier gewoon dezelfde dingen koken als thuis, want ook het aanbod van groenten en vlees is zeer vergelijkbaar. Doordat er zoveel Europese immigranten zijn in Australie, kan je alle mogelijke Europese lekkernijen krijgen: feta, chorizo, brie, camembert, zongedroogde tomaten, salami's, Belgische bieren. Noem het maar op, en je vindt het wel (wel vaak een stuk duurder dan in Belgie). Dit wordt nog aangevuld met een ruim aanbod Aziatische producten, want Aziaten zijn ook goed vertegenwoordigd. Keus te over dus!

10 comments:

  1. Nu nog eetbaar brood, lekkere chocolade, hagelslag, Aquarius EN vooral Lays Oven baked paprika chips en ik ben ook een tevreden mens:-)

    ReplyDelete
  2. eetbaar brood is te vinden in Woollies, wide thin, enkel te verkrijgen als er een bakkerij verbonden is aan de winkel, hagelslag is ook te vinden in Woollies, Internatioal section of in een of andere deli, Belgische chocolade is overal te vinden, wij kopen die in zakken van 5 kg aan den importeur( wat het een stuk goedkoper maakt) alleen de chips nog zien te vinden...

    ReplyDelete
  3. Dat 'eetbaar' wide thin brood van Shirley hebben wij inderdaad al ontdekt, de four seeds-variëteit vind ik heerlijk. Ik vind het brood van versafdeling van wollies sowieso ok. Wij zijn geen grote chocolade-lovers, dus kunnen wel zonder. Die Cadbury die ze hier hebben, is inderdaad niet echt lekker. Wat ik hier dan weer veel lekkerder vind als in Belgie: de verse melk, de eetpompoenen, het grote aanbod aan stir-fry benodigdheden en 'Chai Latte' van Lipton (die voert me recht terug naar India!). En niet te vergeten: de goedkope Aziatische restaurantjes!

    ReplyDelete
  4. Die globalisering kan aangenaam zijn, maar eigenlijk proberen wij steeds meer lokale producten te kopen. Die zijn een stuk lekkerder en gezonder. Wij kopen sinds kort zelfgebakken brood van een vrouw uit de buurt. Heerlijk. Hoeft allesbehalve onder te doen voor het Belgische brood. Wij kopen kaas van de kaasboer een paar km verderop en vlees van de lokale slager. Terug naar de kleinschaligheid. Zoals het ooit vroeger was, maar wat we spijtig genoeg verleerd zijn...

    ReplyDelete
  5. Staat bij ons constant op het verlanglijstje: paprikachips, paprikanootjes, echte choco zonder hazelnoten, lekkere harde, oude kazen, een variatie aan hartig broodbeleg (niet alleen hesp, kip en salami), en dan zijn we er zo ongeveer :-). Wij kopen brood bij Brumby's of Baker's Delight; warme bakkers, maar weet niet of die in andere states ook te vinden zijn.

    ReplyDelete
  6. Zelf choco maken... heb een lekker recept...
    inventief zijn en veel zelf maken, kipcurry salade, pate bakken,ja noem maar op maar vooral Aussie dingen leren kennen en proberen, alleen geen vegemite voor ons.

    ReplyDelete
  7. Ik moet dringend eens zonder kids gaan shoppen zodat ik alles grondig kan bestuderen. Ik ging in Belgie ook steeds naar de lokale boeren en handelaars...dus Tom, we moeten dringend eens afspreken zodat je mij al die adresjes kan doorgeven.

    ReplyDelete
  8. Dag Tine en co,
    Blij te lezen dat alles 'ginder ver' zo goed met jullie gaat! Ik volg jullie al de hele tijd via de blog, maar het lukte me niet een reactie te plaatsen (hopenlijk lukt het nu wel met de meer computerminded hulp van Kerlijne). Geniet verder van de mooie natuur (amaai die foto's), de nieuwe contacten en jullie prachtige huis met zwembad! Ik kan me voorstellen dat het op die manier super is om 'huisvrouw' te zijn ... Lieve groetjes, Ellen.

    ReplyDelete
  9. wij hadden vooral moeite om lekkere mayonaise te vinden... :)

    ReplyDelete
  10. kleine hintjes: lekker brood bij Baker's Delight (ondermeer hier in Figtree)... hagelslag bijft moeilijk te vinden maar is "opstuurbaar" vanuit Belgie - ze houden dat nooit tegen. Speculaas kan je ook vinden (bv. Fairy Meadow Fruit Market). Coles-brand pure chocolade wordt in Belgie gemaakt, vrij goedkoop en best te pruimen! Echte choco zonder hazelnoten, da's inderdaad moeilijk te vinden (jammer, jammer!). En speculoospasta... spijtig toch! Belgisch bier is wel redelijk goed te vinden, maar kost toch stukken van mensen zenne. Als de nood echt groot wordt: Figtree Cellars heeft het beste aanbod dat ik tot nu toe gezien heb (hebben Duvel, Leffe, zelfs Chimay, kriek, enz.) Misschien moeten we hier nog een handeltje opzetten in Belgische import :-)

    ReplyDelete