18 August 2010

Idyllisch maar toch levensgevaarlijk


Dit strand ziet er fantastisch uit maar waag je niet in het water want de "salties" (zoutwaterkrokodillen) kunnen overal zitten. Wees gerust, ze vallen alleen aan als ze denken dat ze je de baas kunnen, zegt men mij hier op de aluminium raffinaderij waar ik aan het werk ben. Dit gezegd zijnde, zegt men terloops dat hun nichtje vorige week nog bijna is gegrepen toen ze aan het zwemmen was in de zee. Je geraakt het gewoon veronderstel ik.
Ik zal het alleszins niet gewoon worden. Tijdens een tochtje langsheen het lokale natuurleerpad doorheen de lagune zagen we plots een krokodillenval. Mijn collega en ik -allebei met een stok in de hand- hebben niet veel van het natuurschoon gezien, maar vooral waakzaam rondgekeken of er kleine oogjes naar ons keken.
Het plaatsje Nhulunbuy waar deze raffinaderij gevestigd is, is zowat de merkwaardigste plek waar ik ooit gewerkt heb. Een dorp waar het grootste deel van de mensen wekelijks naartoe vliegt om 8 dagen 12 uur per dag te werken en dan 8 dagen terug thuis (verspreid over gans Australie) te zijn. Rare figuren lopen er hier dan ook rond, lange vader Abrahambaarden, tatoeages overal.
De raffinaderij bevind zich ook midden in Arnhem land wat Aboriginal gebied is. In dit gebied zijn de Aboriginals nog het beste af van gans Australie, maar toch is alcohol hier enkel te verkrijgen met een speciale vergunning (wat dus genoeg zegt over hoe goed ze het hier stellen).
Momenteel is het hier ook winter natuurlijk en veel frisser dan in de zomer zegt men mij hier, maar 30 graden vind ik toch genoeg dus geef mij maar de winter :-)

1 comment: