24 May 2011

Omgangstaal (2)

In de omgang wordt hier inderdaad ongelooflijk veel 'thanks' gezegd (zie opmerking van Lin op mijn vorig berichtje omtrent omgangstaal). Ik vond dat in het begin verwarrend. Ging ik bij de buurvrouw om iets te vragen of te lenen, zei zij 'Thanks for coming' tegen mij!?
Het is ook opvallend hoe vaak kinderen hier expliciet bedankt worden omdat ze luisteren naar hun ouders of juf. In Belgie vind je dat vanzelfsprekend of zou je misschien 'flink' zeggen, hier is dat 'thanks for listening'. Maar dit vond ik onlangs wel straf. Ik zag een mevrouw die met haar twee hondjes aan het wandelen was. Ze gaf een commando om om te keren en die beestjes deden dat gedwee. En wat zei ze tegen haar hondjes: 'Thanks guys'! 

1 comment:

  1. Natuurlijk! Haha!

    Ik werk in een 'customer service' area en als mensen mij bellen om hulp, dan zeg ik dus nu ook 10 keer danku.

    Oh en nog iets dat hier zo anders is, is dat je zomaar 'goodday' zegt tegen vreemden. Ik ben nu echt geirriteerd als iemand niets terug zegt in die situatie, al ken ik ze van haar noch pluim.

    ReplyDelete