10 February 2012

Schoolverandering

Het is hier een bewogen week geweest. En we hebben uiteindelijk besloten om Lore te laten veranderen van school. Hier is het verhaal. We waren voor de start van het schooljaar al ongerust dat Lore een beetje 'teveel' zou geleerd hebben vorig schooljaar, gewoonweg omdat het curriculum voor het voorbereidend jaartje in Queensland verschilt van dat van New South Wales. Ik had voor de start van het schooljaar al contact opgenomen met haar school om deze zorg te bespreken, maar zij garandeerden me aan de telefoon dat de juf zeker uitbreidingsleerstof zou voorzien indien nodig. We probeerden onszelf gerust te stellen, omdat Lore een heel gemakkelijk kind is en zich altijd zal proberen aanpassen aan de situatie. Vol goede moed is Lore dan gestart aan het schooljaar. Ik was toch wel weer een beetje ongerust als ik zag op de klaslijst dat Lore een van de oudsten was van de klas, terwijl ze vorig jaar bij de jongsten was en vooral optrok met de iets oudere kids. En op vlak van aangeboden leerstof leek het wel alsof Lore haar jaar aan het dubbelen was! Ik merkte dat Lore bijlange zo enthousiast niet was over school als vorig jaar. Als ze van de Nederlandse school kwam daarentegen, straalde ze helemaal! We probeerden nog even de kat uit de boom te kijken, maar toen Lore begon te klagen over hoofdpijn en buikpijn en ook niet zo goed kon slapen, heb ik een gesprek met haar juf aangevraagd. Haar juf, die ik inschat als een heel bekwame en lieve juf, was eigenlijk al even bezorgd als ik dat Lore er bovenuit stak en niet echt aan haar trekken kwam. Zij is ook uit de biecht geklapt dat Lore eigenlijk in een heel zwakke klas zat met heel wat kindjes met gedragsproblemen. Omdat het niveau zo zwak was, kon zij eigenlijk nog niet toekomen aan de leerstof die er eigenlijk zou moeten gezien worden in year 1, en daarenboven moest ze heel veel tijd steken in het managen van de gedragsproblemen. De juf stelde voor aan de directie, om in Lore's belang, haar te veranderen naar een andere year 1 klas. De directie wilde dat niet meteen toestaan, maar zou er eens over 'nadenken' en 2 dagen later een antwoord geven. Ondertussen was ik als ouder nog geen enkele keer gehoord door de directie. Dus ben ik de volgende dag naar een andere school in de buurt gestapt, die we tijdens onze prospectietrip in december al eens bezocht hadden en waar we toen een goede indruk van hadden. De directrice daar maakte meteen tijd voor mij en tijdens het gesprek werd al snel duidelijk dat het algemeen niveau in hun school toch wel een stuk hoger lag en dat Lore daar dus terecht zou komen in een groep kinderen die even ver of zelfs verder staan op vlak van lezen en schrijven. Dat komt omdat zij als school al jaren bezig zijn om het niveau van Prep op te krikken om klaar te zijn voor het nationaal curriculum. Zij nam me ook mee naar de verschillende year 1 klasjes en het viel meteen op hoe rustig en geconcentreerd de leerlingen daar aan het werken waren. Ze waren ook al volop bezig met lees-en schrijfgroepjes, terwijl ze in Lore's klas nog niet toegekomen zijn aan het eigenlijke lezen omdat ze nog de lettertjes aan het aanleren zijn.  's Avonds hebben Erik en ik over dit alles gesproken op Skype (hij is nog steeds in Papua Nieuw Guinea) en besloten om haar -met pijn in ons hart- toch te laten veranderen van school. Een dag later kreeg ik dan eindelijk de directie van de Cleveland school te zien. Zij erkende dat Lore vrij gevorderd was op vlak van lezen en schrijven, maar zag nog steeds geen heil in haar te laten veranderen naar een andere year 1 klas, want het niveau in de verschillende year 1 klassen zou het zelfde moeten zijn, ze hebben geen zwakke of sterke klassen samengesteld. Ze stelde als oplossing voor om Lore voor een paar uurtjes per week te laten aansluiten bij year 2 tijdens lees-en schrijfgroepjes. Ik heb open kaart gespeeld en verteld dat we eigenlijk al naar een andere school waren gaan kijken, maar dat ik het voorstel zou bespreken met Erik. Een uurtje later belde ze om te zeggen dat Lore toch zou kunnen veranderen van klas ook. Ik weer aan het twijfelen natuurlijk. Toeval wil dat ik net aan het praten was met een mama in de turnschool van onze jongsten. Die sprak me van een recent vrij gegeven audit van alle Queensland scholen. Ijverig bekeken we samen de audit op haar i-phone en het verschil tussen de huidige school (Cleveland state school) en de nieuwe school (Thornlands state school) is groot. Kijk maar eens: http://media01.couriermail.com.au/extras/12-1-29-Audits2011.pdf. Ik denk dat we dat beetje extra objectieve informatie nodig hadden om zeker te zijn dat we toch de juiste keuze maken om haar te laten veranderen van school. Maandag start Lore dus in de Thornlands school http://thornlanss.eq.edu.au/wcms/
Hopelijk voelt Lore zich daar snel thuis, wordt ze er uitgedaagd op haar niveau en krijgen wij een even stralende dochter thuis als vroeger.

No comments:

Post a Comment