22 August 2012

Dierendag op Stradbroke Island


Af en toe ben ik de dagdagelijkse huishoudelijke taken een beetje beu en trek ik er eens in mijn eentje op uit om van de zon en de natuur te genieten terwijl de kindjes op school zijn. Stradbroke Island is zo'n favoriet dagje uit. Het bleek de perfecte dag gisteren om wildlife te observeren, want ik had het geluk aan mijn kant. Op de (lijn)bus naar Point Lookout was de buschauffeur zo vriendelijk om te stoppen aan een boom waar ze een koala gezien had. Een koala met een baby dan nog! Dat had ik nog niet eerder gezien. Toen we dan bij Point Lookout aankwamen, en ik al meteen 2 walvissen zag van op de bus, wist ik dat het een goede dag ging worden! En dat was het ook! Ik heb me genesteld op de rotsen, met mijn verrekijker en wat mondvoorraad en ben daar 3u lang blijven zitten, en bijna de hele tijd heb ik walvissen gezien, van dichtbij of in de verte. De walvissen zijn al aan hun zuidwaartse terugtocht naar Antarctica begonnen, maar ze hebben duidelijk geen haast. In groepjes van 4 Ć  5 amuseren ze zich rond het eiland. Ze zijn heel speels, je kan ze zien rollen in het water en met hun flippers zwaaien. Het meest spectaculaire is als ze 'breachen'. Dan springen ze met hun hele lijf uit het water en vallen met een plof terug. Een walvis besloot een mooie show op te voeren gisteren, en sprong zo 4 keer na mekaar uit het water! Ik kon mijn ogen niet geloven, kippevelmoment! Ik was zo overdonderd dat ik er zelfs niet aan dacht om een filmpje te maken (en dat zou het moment wellicht alleen maar verpesten). Onderstaand filmpje van you tube brengt het breachen mooi in beeld.
En om de dierendag compleet te maken, zag ik ook nog dolfijnen in de golven springen, een zeeschildpad, een zeearend met een visje in zijn klauwen en een mooi koppeltje bijeneters.

1 comment:

  1. Dat klinkt heel wat beter dan toiletten kuisen ;-) Goed dat je er af en toe alleen op uit trekt. Sabine

    ReplyDelete